lördag 28 september 2013

Äntligen ett Folkpartistiskt järnrör

Kommunalrådet Essam El-Naggar (Folkpartiet) blev i går anmält av fackförbundet Visionens ordförande i Uddevalla, Ann-Britt Klemensson till Arbetsmiljöverket.

Facket försvarar en medlem som enligt anmälan upplevt El-Naggar "som både otrevlig och hotfull, under ett studiebesök i Malmö". – Man ska väl inte bli förvånad av någonting. Men nu blir jag både arg och ledsen, säger El-Naggar.
– Det här måste bygga på en total missuppfattning. Vi diskuterade hur personal anställs i kommunen. Själv var jag inte i närheten när kommunen rekryterade så kallade samhällskommunikatörer, säger El-Naggar.
Enligt anmälan har en tjänsteman, medlem i Vision, under studiebesöket blivit uppläxad av kommunalrådet, som påpekat att han är missnöjd med hur rekryteringarna gått till.
"'Tjänstemannen ifråga upplevde situationen otrevlig och hotfull. Vision ser det som ett synnerligen olämpligt uppträdande från en politiker, som inte har med operativ verksamhet att göra", skriver Ann-Britt Klemensson ordförande för Vision avdelning 48 i Uddevalla.
Hon hade igår inget att tillägga utöver vad som står i skrivelsen, som också sänts till tillförordnade kommundirektören Leif Börjesson och kommunledningskontorets förvaltningschef Peter Larsson.
Essam El-Naggar är upprörd, säger han.– Det här måste vara en total missuppfattning. Jag har lyft frågan om anställningarna i kommunstyrelsen och frågat om det är förenligt med vår jämställdhetspolicy att fler män än kvinnor anställts bland de tio kommunikatörerna. Men mer än så är det inte.
Men varför påstås de att någon känt sig hotad av dig?– Om jag hade haft ett svar hade du fått det. Många har ringt till mig om de här anställningarna så då har jag ställt några frågor. Att någon kan känna det som hot är helt befängt. Vi satt några stycken och diskuterade de här anställningarna när jag frågade om det är lättare att bli anställd om man har en politisk bakgrund? Det finns ju flera att fråga hur jag uppträdde.
Varför väckte du frågan då?– För att jag tyckte det såg ut som snedrekrytering.
Så vad ska du säga till Arbetsmiljöverket om man hör av sig därifrån?– Att detta verkar vara en okynnesanmälan, men att om någon blivit rädd för mina frågor så är det tråkigt. Fast ändå feltolkat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar